Sådan skar Lån & Spar 70% af IT-Projekterne bort
Case - Lån & Spar Bank
Lån & Spar Bank har fået styr på antallet af udviklingsprojekter, der ikke giver fuld valuta på bundlinjen

Bedre overblik og benhård prioritering af udviklingsprojekterne. Sådan har Lån & Spar Bank reduceret antallet af sine udviklingsprojekter med 70 procent.

Banken har, ligesom de øvrige banker, løbende skullet trimme og tilpasse forretningen til markedsvilkårene. Derfor har det været vigtigt, at alle it-udviklingsprojekterne skal skabe værdi for bankens forretninger og kunne ses på bundlinjen.

Peter Mølkjær, som er ansvarlig for porteføljen af udviklingsprojekter i Lån & Spar Bank, forklarer, at alle bankens udviklingsprojekter bidrager med værdi, men at alle naturligvis ikke bidrager lige meget. "I et omskifteligt marked kan det være svært at få stoppet projekter, der måske tidligere gav stor værdi til banken, men som på grund af ændrede markedsforhold nu bidrager mindre," siger Peter Mølkjær.

Han mener, at banken har været god til at køre enkeltprojekter, og at projekterne oftest har været drevet af entusiastiske medarbejdere. Men den form for succes kan også være farlig, siger han: "Mere vil have mere, og vi havde fået oparbejdet en portefølje på langt over 100 projekter, der skulle skabe ændringer i en organisation på 375 medarbejdere. Det var ikke holdbart i længden."

Lån & Spar Bank
Projekter efter strategi

Af de 100 udviklingsprojekter, der kørte, er der kun 30 tilbage i dag.Reduktionen i antallet af projekter er gennemført ved hjælp af en simpel porteføljestyringsmodel, der prioriterer de forskellige projekter efter kriterier, der hænger tæt sammen med bankens strategiske mål. Modellen er udviklet i samarbejde med det danske konsulenthus Peak Consulting Group, der leverer governance-løsninger. Prioriteringen af projekterne er sket ud fra i hvor høj grad, det enkelte projekts gennemførsel kan forventes at øge salget, tilfredsheden hos kunder og medarbejdere, mulighederne for at styre projektets omkostninger, og om projektet er påkrævet for at overholde lovkrav.

Ud over besparelser har det lavere antal projekter givet højere medarbejdertilfredshed, konstaterer banken. "Vores medarbejdere har i dag lettere ved at forstå, hvorfor et projekt eventuelt skal afbrydes til fordel for et andet," siger Peter Mølkjær. Han vurderer, at gennemførsel af projekter nu foregår mere effektivt, med mere klare målsætninger og deadlines for, hvornår et projekt skal være færdigt. "I dag kan banken hurtigere og lettere tilpasse sig lovkrav og markedsudvikling. Tiden fra idé til endeligt produkt er blevet kortere, og kvaliteten i vores løsninger er blevet bedre," siger Peter Mølkjær.