Best Practice Træning På Tværs af Norden, som øger viden og fælles proces forståelse
Case - NETS
Om Nets

Nets er i dag den næststørste europæiske aktør inden for betalings-, kort- og informationssystemer, målt på årligt antal gennemførte betalingstransaktioner. Nets blev indledningsvis etableret som en fusion imellem danske PBS og norske Nordito og i 2012 yderligere styrket via opkøbet af Finlands største leverandør af betalingskortløsninger, Luottokunta.

Som et led i fusionen, blev der igangsat en række projekter for at etablere en fælles nordisk Best Practice tilgang til projektledelse, driftsledelse samt porteføljestyring. På projektsiden blev PRINCE2® valgt som virksomhedens projektmodel og fælles metode, og driftsorganisationen valgte ITIL® som deres fælles rammeværk til styring, ledelse og optimering af processerne i driften (Projektet: ”One joint IT Operations”).

NETS Logo
Tiltag

   Peak har i samarbejde med NETS uddannet +200 medarbejdere på tværs af Danmark og Norge.

   Peak har rådgivet de ansvarlige for projektmetoderne omkring opstart af programmer og sparring på projektmodel.

   Peak har igennem afholdelse af en række virksomhedsspecifikke ITIL Awareness dage i Norge og Danmark, skabt en bevidsthed og fælles forståelse omkring de 13 prioriterede processer i Nets ITO (driften). Og samtidigt etableret fundamentet for en efterfølgende funktionsrelateret optimering. Nets har via dette særligt udviklede program fået forankret ny viden, fælles sprog og opnået en større indsigt i ITIL rammeværket hos såvel ledere, procesejere som medarbejdere.

Resultater

Der er igennem de forskellige implementerings tiltag skabt awareness, fælles sprog, procesoptimering og en viden om forandringshåndtering, der kan understøtte hvordan Nets skal agerer styringsmæssigt i ledelsen og driften af IT-organisationen. Der er igennem anvendelse af fælles cases blevet skabt en neutral (Best Practise) forståelse for det nuværende Nordiske tværgående arbejde i dagligdagen. Medarbejderne har fået en viden om, hvordan processerne og strukturen er planlagt at skulle hænge sammen i dagligdagen, der vil kunne understøtte yderligere vækst via evt. opkøb eller fusion. Involveringen og måden at afvikle træningen på, har givet et godt og motiveret grundlag hos organisationens medarbejderne til at arbejde videre med den yderligere forankring af elementerne i hverdagen.